The discover the world journey's,travel-soul.reismee.nl

Op verkenningstocht door de wijken van Lissabon

Vroeg opstaan vandaag eerst even douchen en dan ontbijten, want we gaan er vandaag op uit met de bus de stad verkennen. Het is een zeer uitgebreid buffet waaruit we de lekkerste dingen kunnen kiezen van sapjes, koffie, thee, cappuccino of espresso’s tot aan verschillende soorten ontbijtgranen en fruit. Ook liggen er diverse broodjes en zoetwaren als koekjes en cakes klaar, en aan de andere kant liggen in grote verwarmde schalen ei, bacon, worstjes enzovoorts je kunt het zo gek niet benoemen. Ik heb het gehouden bij een chocoladebroodje en een donkerbroodje met kaas en bananenkwark toe met wat fruit op een spies ( druif/kiwi) een glas sap en thee later en we zijn klaar om te gaan. Pap heeft vanochtend zijn oog laten vallen op een broodje met vlees en warme appels gekookt in maderawijn enkaneel, ze bleken erg lekker te zijn want het smaakte hem prima dit ontbijt. Na het ontbijt gaan we lopend op weg na M. Pombal om daar de bus te pakken. We kiezen er voor om eerst richting Belém te gaan, de vorige keer dat ik hier was had ik al de mooie wijk gezien en wilde dit toch echt met mijn vader delen zo gezegd zo gedaan, op weg na torre Belém komen we langs vele plekken zo als het estrela kathedraal, een park, bario alto en baixa en zo ook langs het monument van de ontdekkingsreiziger Vasco Gamma. Er is geen massa toeristen bij torre en dat scheelt een hoop ondanks dat we veel school klasjes tegen komen met hun leerkrachten, is het beslist niet druk en dat is wel zo leuk. We lopen eerst beneden rond en kijken hoe het wapen tuig opgesteld stond en wat de geschiedenis is van torre daarna gaan we 1 etage omhoog vandaar heb je al een prachtig uitzicht over alma en de rivier de taag, boten gaan voorbij en er is genoeg bedrijvigheid op het water en over de rode 25 april brug ( nooit is deze brug leeg te bewonderen zo lijkt het wel) we lopen een tijdje rond hier en gaan nog een verdieping hoger een boeiende geschiedenis, van een boeiend gebouw, een maria met kind kijkt uit over het water en mooi gedetailleerde balkons, beelden op de zijkanten van de torens ( vele dieren) waar onder een neushoorn die van een gezonken schip af komt na een tijdje gaan we weer na beneden en verlaten we de torre Belém richting het vasco gamma monument we kunnen helaas niet verder lopen een haven monding zit tussen ons en de weg er tegen over in, van deze kant kunnen we wel foto’s maken en dat doen we dan ook, we wachten op de bus en gaan verder met ons ritje die we willen maken, bij het klooster staat zo’n rij dat we besluiten door te gaan want zin in zo’n lange wachtrij hebben we niet. Het is tenslotte prachtig weer bijna 17 graden en de zon schijnt heerlijk. We rijden langs de beroemde bakker die pastei de Belém maakt en ook daar staat een behoorlijke rij zo te zien als we voorbij gaan, en dus zo trekt Lissabon aan ons voorbij wijk na wijk telkens is het weer anders elke wijk heeft zo zijn eigen charme en als ik opzij kijk zie ik hem genieten dat doet mij dan ook weer goed, heerlijk weer wat wil je dan ook nog meer, we besluiten op marces de pombal over te stappen op een andere lijn en richting het Oceaan complex te gaan een soort van groot zee aquarium en voor die tijd even wat te gaan eten. We kopen alvast een kaartje dan hoeven we dat zo niet meer te doen en lopen na een klein brood zaakje waar je overigens ook ijs kan halen en bestellen 2 broodjes 1 met mozzarella voor pap en 1 met ananas en kaas, ze smaken matuurlijk overheerlijk en een kop thee en koffie er bij is het heerlijk genieten zo na een tijdje zo gezeten te hebben besluiten we dat het tijd is om op te staan we verlaten het leuke zaakje en we kunnen er weer tegen aan voor de middag. We lopen via een grote trap omhoog en dan via een lange loopbrug na de entree, dan loop je dus van boven na beneden in een soort van trechter model langs allemaal verblijven grote vistanks en ook vogel verblijven als van pinguïns, papagaaienduikers en andere soort vogels. Het was echt de moeite waard om te bezichtigen, bij de zeeotters spreekt een wanhopig jongetje pap aan in het portugees we begrijpen uit zijn snikkend verhaal dat hijd e klas kwijt is, ik kijk in het rond en zie net een klas weg lopen en wijs het jongetje snel waar ze heen gaan, hij bedankt ons en rent dan als een speer achter het klasje aan, later zien we dat hij zijn aansluiting weer bij de groep heeft gemaakt eind al goed dus, we hebben onze ogen goed de kost gegeven en uiteindelijk kwam ook aan deze dag een eind, we zijn hierna richting chiado gegaan met de bus en via park eduardo, estrela en de bekende winkelstraat via bario alto in chiado beland waar we nog even wat boodschapjes hadden gedaan ( flesje water voor morgen en paar blikes drinken voor in de avond) toen zijn we richting boven terug gelopen en wat te eten genomen bij het restaurantje wat ons zeer goed bevallen is No chiado. Goed eten, de kaart is eentje die goed gevuld is en er staan te veel lekker dingen op om een snelle keuze te maken toch is het ons gelukt, een goede service, goede prijs kwaliteitsverhouding en dat was de perfecte afsluiting van deze dag. Er na hebben we de metro maar eens uitgeprobeerd, op straat wemelt het ondertussen van de duisters schreeuwend en zingende voetbalsuportes endaar tegen over bevinden zich de even eens zingende en schreeuwende benfica suporters en een bus aanhouden das echt killing omstreeks deze tijd dus de metro dan maar, 4 roltrappen verder zit je diep onder de grond aan de informatiebalie een ticket gekocht richting ons hotel en een paar minuten later en een gevecht met het toegangspoortje omdat hij niet reageerde op het kaartje zaten we dan toch eindelijk in de metro om nog geen drie stations verder er al weer uit te stappen, uit was makkelijker dan er in en zo stonden we binnen no time buiten. Nog steeds om streeks het avond uur is het hier nog altijd een drukte om het verkeersplein, mede misschien ook door dat voetbal word gespeeld vanavond maar goed het is dus een komen en gaan van auto's en ja ook een paar ambulances. Loeide sirens verwelcomen ons alls we het verkeersplein over willen steken. Nou ja nog een klein stukje lopen en we zijn al weer bij ons hotel, dus das gewoon te doen. Eenmaal bij het hotel aangekomen, de lift genomen na boven en nog even wat tv gekeken, waarna we onze bedjes maar op hebben gezocht. Er was al gauw iemand in dromen land vertrokken en ik heb van uit mijn bed nog even televisie gekeken waarna ik ook ben gaan slapen. We hadden ons tripje er al bijna opzitten, want de volgende dag zouden we vertrekken met het vliegtuig terug.