The discover the world journey's,travel-soul.reismee.nl

En er was internet, ja wel update van Auckland, maori, haka, rogitoto island, devenport en auckland

Zo jongens eindelijk internet, je zou toch denken in een miljoenen stad als Auckland er wel internet cafés te vinden zijn pff het is als een speld in de beroemde hooiberg maar goed na veel zoeken in chinees internet café beland tja en ik ken geen chinees

Laughing
maar goed even op weg geholpen en daar zit ik dan eindelijk even een up date te geven van mijn aller laatste dagen in het prachtige nieuw zeeland.

Auckland 20-11-10

Eindelijk om 23.11 uur zit ik dan in Auckland, mijn eerste indruk is niet echt denderend kan ik je zeggenhet zag er grauw en koud uit en ik dacht nog wat is dit en heb ik hier wel goed aangedaan, de ene na de andere chinese of Aziatische tekst vloog om de oren van de wasserette tot aan het eten. Na een ritje van 18 km bereik ik dan uit eindelijk mijn bestemming Auckland city, ik snap nog altijd niet waarom mensen zo veel problemen hebben op het vliegveld ik heb nergens last van ik volg de instrukties op en klaar is kees en heb eigenlijks tot nu steeds dikke lol gehad met de mensen van de douane en willen ze checken dan doen ze het maar ik heb niks te verbergen. Dit keer ging het erg snel na een vlugge controle van een aller aardigste mevrouw die wilde weten wat de plannen waren in Auckland, ik vertelde haar volijk dat ik nog even wilde genieten van al het moois wat nz te beiden had en dat auckland daar ook zeker bij hoorde ze knikte ne lachte me toe met een avies wat niet te missen en toen kon ik door en was ik op weg. Eenmaal aan gekomen was dat maar goed ook ik wilde zo snel mogelijk met de deur op slot in me bed kruipen na die eerste indruk. Ik had het idee al opgevat om mijn ticket om te boeken en eerder te vertrekken tot dat......

Auckland 21-11-10

Vandaag moest ik dan toch wel mijn menig bij stellen zo bij het dag licht zag de stad er in eens heel anders uit, net Sidney maar dan groter. Ik neem het uizicht van uit mijn raampje hoog boven de stad goed in me op, het valt beslist niet tegen, nee niet eerder weg hier dit komt wel goed. Na het ontbijt er op uit en na 10 minuten lopen kom ik uit op britomart en neem daar de groene link bus na Parnell ( ik zelf zit in ponsoby en das dus aan de andere kant), ik stap uit in parnell wow het is hier mooi en leuk en loop vervolgens via het park wat zeker niet tegen valt na Auckland domain, daar ga ik na het Auckland museum, alleen het gebouw al maakt goede indruk op me. Het is een groot gebouw met een zachte zand kleur van het gesteente dat beloofd wat. Ik neem de trap en ga na binnen, het is museum is echt super zo veel historie en cultuur je leert er echt nieuw zeeland kennen, maar niets gaat mijn ervaring te boven van mijn ma ori culture experience, dit stond al lang op het lijstje en vandaag is de dag, er klinkt een vibrerend geluid als van een hoorn maar dan dieper, als een jongeman op een schelp blaast, een jonge vrouw naast hem, in ook prachtige originele kledij houd een welkomst woord, ki ora heare may mensen en kom vooral verder, dan lopen we door na een soort ontmoetingshuis ( schoenen uit als je daar na binnen wilt) nu klinken er dit keer twee schelpen door de lucht het geluid geeft me kippenvel, kom binnen en geniet word er gezegd, en genoten heb ik jongens de foto's bewijzen het wel zou ik zeggen, maar echt het was onbeschrijfelijk mooi, er word voorgesteld en verteld over de cultuur, dan starten de vrouwen samen met twee jonge mannen een soort chanting, hun zang zonder gitaar of wat dan ook klinkt prachtig en het heet ons welkome ( omgeveer 20 p)

dan volgt er een korte versie over de introductie van de gitaar en hoe dat hun verhalen vertellen heeft beïnvloed ze vertellen doormiddel van zang, er volgt een mooi nummer over liefde en over het land en het klinkt zo mooi dat je er echt stil van word, wat later word er de kunst van de long stick getoond en niet veel later ook die van de short stick en dat maakte best indruk op me dan tonen de meiden hun kunsten ( die doen echt niet onder voor de heren) met de short po een bal aan touw die met beweging in de lucht word gehouden dit beelden vogels, golven etc. uit van het land en met hun zang word het een geheel verhaal, dan volgt nog de long po dit is echt kunstig( ik zou nog aardig in de knoop zijn geraakt met die dingen kan ik je zeggen) een meisje houd 4 po's de lucht in op lange draden en word begeleid met een prachtige sound, en ja dan volgt wat ik echt zo geweldig vind het dank chant en de haka, even over de haka ik krijg er kippenvel van zo gaaf, ik heb het menig maal al gehoord en ook gezien bij rugby maar dit in hun traditionele kleding dit is zo anders, dit is zo mooi ik geniet intens. Wat er na gebeurd als alles klaar is en de show over is blijft me nog lang bij, ik word met een vriendelijkheid ontvangen die zo puur is en ze wil me al te graag onderwijzen in haar taal en we spreken dan ook over liefde, vriendschap, cultuur, al met al is het een bijzondere ervaring voor me, de ma ori stond lang op het lijstje van misschien ooit ontmoet ik of hoor ik meer over ze tja en dan deze ervaring het bezorgt me kippevel en die word bezegeld met een foto, maar daar eindigt het niet voor mij als iedereen al lang en breed weg is gein ik nog wat met de jongens en de meiden van de ma ori, met dat heb ik geweldige foto's van hun, hun tatoo, hun verhalen gehoord en wijzer geworden over een volk dat veel te voorduren heeft gehad en nu nog heeft, Ik heb onder tussen een bijzonder respect voor hun gekregen en ben zo blij met deze prachtige ervaring. Ik loop uit eindelijknahet restaurant terug via een omweg en bestel daar een long black en een chocolade cake, die prachtig opgemaakt mij word gebracht ik zit na te genieten van een perfect moment van mijn reis, het is echt super geweest, ik besluit verder te gaan en nog terug te lopen na de wintergardens, een victoriaans glas gebouw is hier het thuis van een kleuren deken aan bloemen het ruikt hier heerlijk ik loop wat rond , zie een roze bloem bloeien die mijn overleden oma ook in har huis had staan heel even is ze daar in die tuin toch een beetje met mee op avontuur door dit mooie land ik had dit nooit willen missen en via albert park loop ik terug na parnell voor de bus wat een dag jongens super. Thuis maak ik kippen noedel soep aan anzac avenue, ik kijk die avond wall e die had ik vorig jaar in de bios gezien en nu hier op tv, douchen en dan is het echt tijd om te slapen of toch niet scary movie 4 komt er op en ik blijf hangen wanneer deze ook af gelopen is zet ik echt de tv uit, morgen is het vroeg op...

22-10-11

Men tja dat krijg je als je te laat je bed in komt, dan is het niet zo leuk dat vroeg opstaan, even ontbijten en de tas gepakt, op na de ferry's. En ja dat ik met de ferry ga ik is duidelijk alleen waar heen? hmmm ik ga gewoon op mijn gevoel af en de eerste tip neem ik aan wil je echt een mooie dag ga na Rongitoto en zo komt het...

Rongitoto island word het een 600 jaar oud eiland wat ontstaan is uit een vulkaan uitbarsting boven op dit eiland vind je de gedoofde vulkaan, het is er prachtig en ik begin aan de track te lopen van die dag ik heb 3 uur en 30 minuten voor de boeg dus dit word een mooie tocht, over zwart lava gesteente en grijs zand gaat mijn pad, tussen de nieuw zeelands kerstbomen door die hebben prachtige rode bloemen en denk nou niet aan een dennenboom want dat is het niet, ( meer van die planten die we in nederland lampenpoetsers noemen) ik loop langs een broed plaats, ontmoet een prachtige vogel die ik natuurlijk op de foto knip wat anders hahaha, ruik de zoute lucht en geniet van de stilte hier, hier wonen geen mensen en zijn er geen winkels hier is er rust, dan als ik de track heb bewandeld ga ik met de ferry na devonport.

Devenport

Een straat met victoriaanse huizen, geel zand, en warm zonnetje, struinend langs de winkeltjes en straatjes vermaak ik me prima. Ik ga na de new markt ( super markt )voor het avond eten, daar kom ik een super lief hondje tegen een lief meisje wat me klaarblijkelijk erg mag, wat volgens haar eigenaresse erg apart is want dat gebeurd nooit omdat ze altijd zo nerveus is, ik laat haar na me toe komen en wil ze niet dan niet, ik denk dat het daarom is dat ze me mag, ze is een chiwawa hondje zo'n klein mopje, na wat gebabbeld te hebben met haar baasje ga ik de new markt binnen. Aardbeien in de aanbieding lekker, bij de mini hotcakes ( soort pancakes maar dan mini), chips van die heerlijke met zout/azijn jammie, en nog wat rond gekeken betaal ik en loop terug via de winkelstraatjes en het parkje na de werf koop een kaartje na Auckland en zit niet veel later eindelijk thuis weer eens te schrijven.

Dus zo de koffer inpakken en alles schoon achter laten, shuttle is geregeld voor morgen na het vliegveld daar moet ik om 11uur zijn en om 14 uur vlieg ik dan in 12 uur na Maleisië, in Kuala Lumpur heb ik dan nog wat uren de tijd al vorens ik weer verder vlieg weer 12 uur later zal ik dan op Amsterdam aan komen, in de vroege ochtend uren van 24 november zal daar om 6.45 uur mijn reis voor nu eindigen. En wat voor een reis het is geweest, het was te gek.......

Voor nu eerst nog een avond genieten in Auckland city, tot gauw thuis

zo opstaan en aan kleden alles staat al klaar voor vertrek, het is de allerlaatste dag van mijn prachtige reis in een land waar ik me zeer thuis voel, het ontbijt bestaat vanmorgen uit aarbeien en hotcakes kan niet beter gewoon weg met een lekker bakkie. Na het ontbijt nog even afwassen en dan na beneden mijn shutle die me na het vliegveld zal brengen zal er zo zijn. dag auckland, dag nieuw zeeland, dag lieve lieve mensen die ik hier heb ontmoet, i will miss you all......... a small land to impress big time.....aroha new zealand your inmy heart.

Auckland englisch.....

Today it looks a lot better by day then last nigth haha how ever Sidney is bigger. Like after a 10 minutes walk I get to britomart and take a green buss to Parnell ( I m in ponsoby so that's the other way), I get of at parnell and walk trough the park to Auckland domain, and a decide to go to the Auckland museum, this is a great place to be with lot of culture history the building looks great I get excited and well lets get inside see what is there to enjoy. I learn lots of the history and new Zealand, But nothing is so good as my experience with the Maori culture I have wanted to do this for so long and now it going to be happening, a vibrated sound go's trough the air and I look up and see a Young men and women standing there in those beautiful clothes there own history you can taste it almost in the air, the sound of the horn that the Young men blows is amazing it gives me Goosebumps she the Young women tells us to eb welcome, ki ora heare may people come and see we walking whit here and she takes as to a meeting house ( Shoes off guys) there is the sound back of the horns but it is blowing on shells come in and enjoyed, en I enjoyed it guys I really did see my pictures for it and ohh god i cant even begin to tell how amazing it is. We get a short a inductions and the women start a sort of a chant whit tow men an dit sounded to amazing you don't have the understand the words to feel the warmed in it to feel there strength. n they show the art of the long stick and short stick short po and the famous haka, my luck of meeting these beautiful souls has captured on a picture I had great laughs with them after it and good talks I have now a good understanding of there way of life and history and respect them for all what they wanted to share with me a stranger, jet the welcome me as a friend

I walk to the restaurant and drink a long black with of course as a chocolate fan chocolate cake, I decide to walk to the winter gardens, a Victorians glass building what hides a beautiful garden of flowers the smell and the colours ohh wow this is so cool, I take a other walk to the park before I go back home to ponsoby. When I m home I take a shower and make chicken noodle soap at Anzac avenue I watch that evening on TV wall e and I need to go to sleep or not nope I stay hang on and see scary movie 4 I now really need to go sleep ..

22-10-11

A early day start of a new morning were to go well I decide I go to the harbour and from there i will see what the day brings I decide: take the ferry to rogitoto

Rongitoto island has bin born out of a vulcano like 600 years ago, now the vulcano is now longer actif so its really beautiful and i want to walk some tracks over there to enjoye the nature and the silence fort her a re now people who living there so that all sounds good to me. I start to walk the First track of the day and have 3 hr and 30 minutes a head of me so this is going to be a really nice track to walk I see black volcanic Stone and passing by the new Zealand Christmas tree s whit there fanatic red flowers grey beaches the track is perfect I have the time of my life here I walk sideways form a bird breading place and I come to realize how beautiful something like this can be so mush silence and still I here the see the waves crashing on the rock ohh life is good. After I walked for a while the tracks I decide to stay a little in the harbour before I go back and now not to Auckland but to Devonport for the rest of the day.

Devenport

A street full Victorian houses, sandy yellow beaches, a warm Sunny day, a little window shopping and I have a great time At the new market I shop for the evening diner, and there I met I sweet little doggy I think she likes me because she comes to me and licks me hand and I think just because I let her be here self she like me here owner told me she always was nervous and never did that with any stranger she is a chi Wawa dog a small tiny little dog she looks so cute and she is really sweet I had a great talk whit here owner and it really was a very nice encounter, I go inside for the evening meal and some other bits. Strawberries are for sale so in my basket yummy, they go well with the mini hotcakes, some chips, after I have looked around I pay and leave I walk back trough the streets whit the cosy and warm little shops and I pass by the park and enter the harbour I buy a ticket back to Auckland and not the much later I m back home and Wright my story up to you all. I need to pack up and do the last things before I fly tomorrow back to Malaysia and it would be crazy to go back but also good I kind off miss the family so all good things come to a end on 24 November my journey ends on 6.45 ours on Amsterdam I was crazy it was good it was amazing it was the best trip for now I go and enjoy my evening in Auckland

Reacties

Reacties

thuis

prachtig wij zijn al benieuwd naar de fotos het zal vast prachtig zijn tommy

roos

hey meid vrij is geregeldt kom jou woensdag op zoeken hoor.
hoop dat ik op tijd op schiphol sta is namelijk vroeg er uit, ben namelijk een beetje erg moe.

groetjes roos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!