The discover the world journey's,travel-soul.reismee.nl

Het zuiden van Malta

Even beginnen bij gisteravond wat je dan ziet is echt onvoorstelbaar een stuk of negen mannen lopen in een stoet mee met een super zware beeld van Stella Maris en dat doen ze met eer, en of je nu gelooft of niet je moet wel eerbied hebben voor deze mannen die hun zware taak met liefde volbrengen, het muziekkorps sluit de stoet af om het geheel feestelijk na beneden te begeleiden en dan als ze eindelijk beneden is dan start er een knallende vuurwerk show. Het werd dus nog al laat en wat niet kon worden weerstaan was het schepijs, limon/ limonchelli heerlijk.

De volgende dag vroeg op want het zuiden van Malta wacht op ons ter verkenning, via Gzira rijden we na Valleta, langs de plaatsen ll marsa, op weg na L- isla en Kalkara de weg volgt door menig mooi dorpje of plek de weg leid via tarxien na Marsaxlokk een prachtig vissersplaatsje waar er natuurlijk even gestopt word voor een moment van strekken van de benen en om even de markt te bezoeken, het is er druk en het is er zeer warm maar de vele gekleurde bootjes liggen vrolijk in de haven en als prettige tegenhanger van limestone er om heen, schitteren ze als kleine kadootjes op het heldere blauw water, we maken wat foto's en de reis gaat verder via blue grotto die we overslaan omdat we graag na de oudste tempels willen die door mensen handen gemaakt zijn, ( =de historie lokt), dat zal wat zijn dus daar gaat de reis heen. Hagar Qim word eerst bezocht best indrukwekkend als je de omvang ziet. En je vraagt je af hoe ze het voor elkaar kregen in een tijdperk zonder machines etc. dan schrik !!!!! een heel lang pad ligt voor onze voeten inschatting dat word wel twintig minuten in snikhitte zonder bescherming lopen na tal Imnajdra. Moeite waard? ja reken maar net zo indrukwekkend en je voelt de geschiedenis tot leven komen ( althans ik kan me het levendig voorstellen hoe het er toen moet hebben geweest om te leven) best bijzonder om te zien. De wandeling was wat minder zeker met het brandend zonnetje op het lijf maar het uizicht maakt veel goed het ging langs, een fort en het vogeleiland op afstand te bewonderen zo erg was dat uitzicht nou ook niet hahaha. En af en toe even stil staan om er van te genieten is dan ook geen straf, natuurlijk. En als we weer op ons begin punt zijn besluiten we verder te gaan. De reis word voort gezet en via verschillende kronkel wegen belanden we uiteindelijk in st jullian en dan terug in Sliema een prachtige dag. We kwamen moe maar voldaan aan op ons plekje. Het besluit om nog een bad te nemen werd snel genomen, na de hitte werkt het water zeer verkoelend, lekker eten met een wijntje volgde deze mooie afsluiter op. Maar de avond is nog jong en al moet er morgen vroeg worden op gestaan voor de terug reis uhmm zeg maar 5.40 vertrek jakkie dus voor 5 uur je nest uit en klaar zijn met je bagage jep das vroeg inderdaad. En nee de tijd is hier dan ook weer snel gegaan zoveel moois te zien Malta is een plek om terug te komen er valt genoeg te beleven hier, cultuur, historie en natuur schoonheid en natuurlijk de aardige mensen en het heerlijke weer maakt dit tot een heerlijke plek en de laaste avond gaat in, lekker zitten aan de rand van de haven genietend kijkend na het vuurwerk heerlijk, de avond gaat gauw voorbij zucht: wat een mooie plek is Malta.