The discover the world journey's,travel-soul.reismee.nl

Sintra

Al vanaf dat de plannen na Lissabon werden gemaakt werd al verteld ga als je blieft penna bezichtigen het is zo mooi en de locals gaan er ook heen, dus zo gezegd zo gedaan vandaag gaat de reis na Sintra, vanaf rosio gaat er een trein na Sintra heb werd verteld en het schijnt een waar sprookje te zijn en een absoluute must ( echt niks is te veel gezegd als Sintra in zicht komt, meer daar over straks) voor een paar euro heb je een kaartje en de reis zelf is echt goed te doen bijna 35 minuten of zo en je komt langs het beroemde benfica , het zou voor anderen misschien wel een goed gewilde plek zijn om uit te stappen vooral voor de liefhebbers van sport maar voor mij zei het me nog niks tot dat...ik dacht ook goh wat bekend die naam en na een paar minuten al lang het station te zijn gepasseerd schoot het me te binnen natuurlijk van voetbal, duhhhh!! tja.. in ieder geval duurt de trip na sintra niet lang binnen 30 minuten ben je er al en als je uitstapt zie je al de schoonheid van de natuur, het landschap veranderd met elk passeerende station natuurlijk maar als je dan hier bent uitgestapt ben je echt in de bergen. Het dorpje Sintra ligt op slechts 30 kilometer ten westen van Lissabon. Het ligt in het Sintra-gebergte bij het Sintra-Cascais Natural Park. Van het station is het niet verlopen na het centrum ( het is het lopen waard je ziet zoveel moois, mozaiek, kunst en prachtige natuur afgewisseld met pitoreske huisjes en een bijzonder stadshuis. Allen zeer de moeite van het bekijken waard je kunt een bus nemen ( wat aan te raden is na boven) of gaat lopend wat ik heb gedaan, het is een beste klim maar dan word je ook wel getrakteerd op een heel mooi kadootje aan het eind van de rit.

Het beroemde Pena Paleis (Palácio da Pena) dat uit de 19e eeuw stamt. Lijkt net een kleuren pakketje middenin de bergen geplakt, zo bijzonder alle kleuren zijn vel en lopen in elkaar over, en plaffonds zijn allemaal anders zo de moeite waard om ook eens boven je hoofd te bekijken hoe dat er uit ziet, wat een schoonheid. De keuze om dit bijzondere paleis te bezichtigen was gauw gemaakt eenmaal daar was het zeker geen verkeerde keuze, wat een mooi ding zeg, en het uitzicht zo ver als je ogen kunnen zien is er overal weer wat moois te ontdekken, in de dalen het groen met hier en daar wat huisjes, de heuvels en bergen er rond om heen, de kastelen alles even mooi. Ik heb er dan ook heerlijk op een terasje gezeten, stil genieten van een prachtige omgeving, het was haast jammer om terug te moeten gaan richting lissabon. een zeer mooie dag gehad met heerlijk weer, een lekker zonnetje scheen de hele dag. Het was dan ook een geslaagd dagtochtje geweest en moe maar voldaan de terug reis hervat, als het landschap aan me voorbijraast begin ik toch wel iets te knikkerbollen mezelf even bij de les geroepen wakker blijven want je bent er zo...op rosio weer uit gstapt en lopend mijn weg vervolgd na chiado, dit was genieten.